Wednesday, October 29, 2008

Teks Doa Majlis Konvokesyen Pertama Politeknik Mukah Sarawak

DOA MAJLIS KONVOKESYEN KALI PERTAMA

POLITEKNIK MUKAH, SARAWAK

30 OKTOBER 2008 / 1 ZULKAEDAH 1429H

DEWAN UTAMA, POLITEKNIK MUKAH SARAWAK

 

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـنِ الرَّحِيْم

 

ِ اَلْحَمْدُ ِللهِ الْبَصِيْرِ لِعِبَادِهِ الْحَكِيْمِ فِى صُنْعِهِ الْعَظِيْمِ بِتَدْبِيْرِهِ الْقَدِيْرِ الْمُقْتَدِرِ الْعَزِيْزُ الْجَبَّارِ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، الَّذِىْ أَرْشَدَنَا إِلَى التَّفَكُّرِ فِى خَلْقِ اللهِ لِنَزْدَادَ إِيْمَانًا إِلَى إِيْمَانِنَا وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

Engkaulah yang memiliki kuasa pemerintahan dan engkaulah yang memuliakan sesiapa yang dikehendaki. Kami bersyukur kehadratMu Ya Allah di atas limpah kurniaMu, kami dapat berhimpun pada pagi mulia ini di Majlis Konvokesyen kali Pertama Politeknik Mukah Sarawak yang akan disempurnakan oleh Pehin Sri Dr. Haji Abdul Taib bin Mahmud, Ketua Menteri Sarawak.

 

Ya Allah, RahmatMu kami pohonkan, kasih sayangMu kami harapkan. Jadikanlah hidup kami di dunia ini mendapat keberkatan dan di akhirat kelak mendapat keredhaanMu.

Di pagi yang penuh mulia, kami menadah tangan dengan rasa penuh pengharapan dan tawadhuk memohon restu dariMu, agar ilmu-ilmu yang dipelajari yang telah lalu dan yang akan datang, dijadikan ilmu yang bermanfaat. Pertuturan kami-pertuturan yang disenangi, Pendengaran kami-pendengaran yang direstui, Penglihatan kami-penglihatan yang diberkati, Amalan kami-amalan yang dirahmati, Pengorbanan kami-pengorbanan yang disyukuri dan Jasa kami-jasa yang akan tetap diingati.

يَا اَلله ُ يَا شَكُوْرُ

Kami memohon kepadaMu agar pelajar-pelajar kami ini, sentiasa diberi petunjuk dan hidayah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Bukakanlah pintu hati mereka untuk menjadi insan yang cemerlang, sentiasa sanggup menghadapi rintangan dan cabaran dalam menjana dan memartabatkan agama, bangsa dan negara Malaysia yang tercinta.

Ya Allah, Kekalkanlah kesejahteraan dan kestabilan negara kami ini, untuk generasi hari ini dan yang akan datang. Kurniakanlah kepada kami dan pelajar kami ini keseluruhannya kekuatan, keberanian dan kesabaran yang unggul, demi menjana dan memartabatkan politeknik ini agar menjadi sebuah institusi pengajian tinggi yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

 

يَا اَلله ُ يَا رَشِيْد

Jadikanlah pelajar kami ini, pelajar yang cemerlang, yang dicontohi dan disegani. Eratkanlah kasih sayang dikalangan kami, Limpahkanlah petunjuk, untuk kami terus melaksanakan segala tanggungjawab dengan sempurna demi kesejahteraan  masyarakat dan negara.

 

Ya Allah, Engkau tambahkanlah lagi kejujuran dan keikhlasan kepada kami semua, Engkau berkatilah Majlis Konvokesyen ini, Engkau tambahkan lagi keazaman dalam diri mereka, untuk terus berusaha dan berjaya, seterusnya berjasa kepada agama, bangsa dan negara.

Berkat keagungan-Mu dan sifat Rahim-Mu Ya Allah, kami memohon agar peliharakanlah negara kami dari malapetaka dan mara bahaya sama ada dari lautan, daratan dan udara. Daripada Sifat Buruk Manusia Yang Berniat Serong, Menggugat Keselamatan Negara, Menindas Kehidupan Rakyat Dan Menimbulkan Huru-Hara. Jauhilah kami dari segala keburukan yang akan menimpa sama ada berupa peringatan mahupun ujian yang tidak dapat diduga. Jika ia berupa ujian, maka kurniakanlah kepada kami ketabahan dan kesabaran. Jika ia berupa peringatan maka ampunilah kami sebelum ia mendatang.

يَا مَالِكَ السَّمـوَاتِ وَاْلأَرْضِ

Ya Allah, Ya Tuhan kami, kami pohonkan limpah rahmat, taufik dan hidayah-Mu kepada pemimpin-pemimpin negeri dan Negara kami dan juga kepada seluruh rakyat. Mantapkanlah semangat, iltizam dan keazaman kami dengan penuh kesabaran dan bertawakkal kepada-Mu dalam memikul tanggungjawab ke arah membina dan membangunkan bangsa yang berdarjat dan membina tamaddun yang bermartabat.

 

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا وَتَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا وَلاَتَجْعَلْ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا شَقِيًّا وَلاَمَحْرُوْمًا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

{رَبَّناَ ءَاتِناَ مِنْ لَّدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّءْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا} {رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ} وَصَلَّى الله ُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ.

 

No comments: